fredag 27 februari 2009

Som jag lovade:

Här kommer fisksoppans recept. Så god. För två pers:

* 250 g Lax
* 250 g Vit fisk (torsk, sej)
* 140 g morot
* 100 g potatis
* 200 g gul lök
* lite fiskfond, en tesked ca
* 1-2 vitlöksklyftor
* Lite peppar
* Torkad basilika.


Lägg först potatisen och morötterna i vatten och koka dem. Efter en stund i med löken, skvätt på fonden och känn efter att grönsakerna och pot börjar mjukna. Dela fisken i bitar, lägg i den och koka i ca 5-6 min. Sist i med kryddorna och vitlöken som du antingen pressar för mer smak, eller hackar i småfinhackade bitar. Ev lite extra fond.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Igår provade jag för första gången själv att göra rostbiff. Blev superbra och gott. Men tog lite tid. 1,5 h tog det. Men var det så värt. Nu tror man att jag helt plötsligt har kommit på hur man lagar mat och aldrig gjort det tidigare, inte alls. Men just nu när jag varit lite mer hemma och bara var till Storstaden och vände samma dag. Så har det blivit så mkt roligare igen. Nu har jag haft mer tid än när jag bara är hemma vissa dagar och borta vissa dagar.
Som ibland känns som en evighet.

Så länge som det nu varar så fortsätter jag =). Ikväll blev det kycklingspett med ugnsbakade rotgrönsaker. Satt som en smäck i magen. Kycklingspettet hade vi kryddat med massor av chilikrydda. Starkt, men det var det värt.

Igår småsnöade det hela dagen. När jag gick hem från jobbet så hade de inte skottat. Men fy tusan vad jobbigt det var att gå hem. Ingen djupsnö, men däremot lite halvblöt spårig snö. Så otroligt svettig när jag kom hem att det var bara att slänga sig i duschen. Helt otroligt.
Så nu börjar man fundera. Hur fort kommer det att gå tills våren kommer? Jag hoppas verkligen inte att jag frågar samma fråga i början på Maj, nej, nej.

Fredagsmys blir det ikväll. I morgon hoppas vi på bio. Men vi får se. Man vet aldrig. Men en lugn, avkopplande helg har jag i alla fall siktat in mig på. Även fast jag arb i morgon på Ö så känns det endå som att det finns stora chanser på att man får ta det lugnt.

Satt och tittade på lite bilder tidigare. Såg då en bild och ja, slog mig då att likheten är slående. Helt otroligt:

Katten Strumpan från filmen Bolt. Våran Maya Gräddnos. Japp, bara att inv royaltypengarna nu då. För visst är det Maya de har efterliknat. Alla gånger! Men, när hände detta? Har det varit någon här då vi inte varit hemma. Ja, så måste det ju bara vara. Money, money, money. Oyeah.











Slutet nu på Let´s dance. Kanske man skall se vem som åker ut. Just det ja. Ryktas ju att Niklas Wahlgren och Laila dejtar. Tja, kanske det kanske. Varför inte.
Sedan så har min make gjort lumpen samtidigt och på samma logement som Daniel Westling som nu är förlovad med Prinsessan Viktoria. Lite skvaller har man hört om honom. Japp, så é det.

Inga kommentarer: